آدینه گراف مجموعه کاملی از خدمات شامل بازاریابی دیجیتال, سئو سایت, سوشال مدیا,طراحی سایت, مارکت پلیس و کوچینگ و مشاوره ، طراحی گرافیکی، موشن گرافیک و… است تا نیازهای شما را در تمام مراحل مرتفع کند.

سئو

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال

«سئو تکنیکال یا سئو فنی» (Technical SEO) یکی از زیرمجموعه‌های سئو است و به عناصر پشت صحنه‌ای مرتبط می‌شود که از نظر موتورهای جستجو قابل اهمیت هستند. فعالیت هایی که باعث افزایش سرعت سایت، فهم بهتر محتوای سایت توسط ربات های موتور جستجو و… میشود. هدف اصلی اجرای سئو تکنیکال در وب سایت، آماده کردن سایتی است که در مرحله اول برای ربات‌های موتور جستجو به راحتی قابل درک و بررسی باشد و در مرحله دوم سایتی که ساختار صحیحی داشته و کاربر از بودن در آن و کار کردن با بخش‌های مختلفش، لذت ببرد!

اولین گام برای بهبود سئو تکنیکال این است که بفهمید در چه وضعیتی قرار دارید.دومین گام برای بهبود سئو فنی، برنامه‌ریزی برای رفع مشکلاتی است که متوجه آن‌ها شده‌اید.

چرا سئو تکنیکال اهمیت دارد؟

در رتبه سایت شما در گوگل تأثیر گذار خواهد بود

در اقدامات و تصمیم‌های بازدیدکنندگان سایت تأثیر مثبت خواهد گذاشت

در نرخ تبدیل، لید و فروش تأثیرگذار خواهدبود

به اجرای استراتژی بازاریابی دیجیتال شما سرعت خواهد بخشید.

سئو فنی با سئو داخلی و خارجی چه تفاوتی دارد ؟

بسیاری از متخصصان، سئو را به سه گروه سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال تقسیم می‌کنند. به طور کلی، سئو داخلی به محتوای صفحات، سئو خارجی به اعتبار و محبوبیت صحفات شما از نظر وب‌سایت‌های دیگر و سئو تکنیکال یا فنی به ساختار سایت و سرعت بارگذاری صفحات مرتبط می‌شود. البته هدف هر سه یکسان است: افزایش رتبه سایت در گوگل و در نتیجه بازدید و فروش بیشتر

سئو داخلی (On-page SEO)

سئو داخلی یا سئو آن پیج (On-page SEO) به محتوای صفحه‌های وب مرتبط است. این محتوا به موتورهای جستجو و بازدید کنندگان می‌گوید که صفحه شما درباره چه موضوعی است. از عناصر مورد توجه در سئو داخلی می‌توان به متن جایگزین تصاویر (Image Alt Text)، میزان استفاده از کلمات کلیدی، توضیحات متا (Meta Description)، تگ‌های H1، انتخاب URL و لینک‌های داخلی اشاره کرد.

سئو خارجی (Off-page SEO)

سئو خارجی یا سئو آف پیج (Off-page SEO) به موتورهای جستجو می‌گوید که وب‌سایت شما بر اساس بک لینک های وب‌سایت‌های دیگر  چقدر محبوب، معتبر و مفید است. تعداد و کیفیت بک‌لینک‌ها در پیج اتوریتی یا اعتبار صفحه (Page Authority) تأثیرگذار است. به عنوان مثال، بین دو وب‌سایت با شرایط یکسان که یکی از آن‌ها 50 لینک مرتبط و دیگری 25 لینک مرتبط یا 50 لینک غیرمرتبط از وب‌سایت‌های معتبر دارد، وب‌سایت اول رتبه بهتری خواهد داشت.

سئو تکنیکال یا فنی

به طور خلاصه سئو تکنیکال یا فنی به بهینه‌سازی جنبه‌های فنی وب‌سایت برای بهبود رتبه در موتورهای جستجو گفته می‌شود. بهبود سرعت وب‌سایت، ساده کردن ساختار وب‌سایت برای خزش یا کراولینگ (Crawling) و قابل درک کردن آن برای موتورهای جستجو از بخش‌های اصلی و بسیار مهم سئو فنی است.

چک لیست انجام سئو تکنیکال

در سئو فنی  باید به جزئیات بسیار زیادی توجه کنید. در ادامه این مطلب درباره جزئیات سئو فنی بیشتر می‌خوانید.به طور کلی، می‌توان گفت که یازده نکته زیررا برای سئو تکنیکال سایت باید در نظر گرفت:

1. سرعت سایت

سرعت لود شدن صفحات سایت یکی از معیارهای مهم رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها از نظر گوگل است. علاوه بر آن مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که ۵۳ درصد از کاربران وب‌سایت‌ها در موبایل، صفحاتی با سرعت بارگذاری بیشتر از ۳ ثانیه را ترک می‌کنند. بنابراین اگر سرعت لود وب سایت شما پایین باشد؛ باعث میشود محتوای جذاب و مفیدتان در مقابل دید کاربران قرار نگیرد و ترافیک بسیار زیادی را از دست می‌دهید.

2. ساختار بهینه شده برای ربات‌ها

موتورهای جستجوگر مانند گوگل برای مشاهده صفحات وب‌سایت ، از یک‌سری ربات کمک می‌گیرند که به اسم‌هایی مثل خزنده، عنکبوت  کراولر (crawler) و… شناخته می‌شوند. نکته مهم اینجاست که این خزنده‌ها خیلی توانایی بالایی در بررسی صفحات وب‌سایت ندارند.در اصل شما باید برای دیده شدن سایت و صفحات آن، به ربات‌ها کمک کنید. چطور؟ یکی از بهترین راهکارها، ایجاد یک ساختار قابل پیگیری و دنبال کردن در سایت است.

خزنده‌ها اصولاً برای پیدا کردن صفحات جدید، از لینک‌ها کمک می‌گیرند. یعنی اگر به صفحه ای لینک بدهیم، علاوه بر اینکه آن صفحه را به کاربران معرفی کرده‌ایم، راهی هم برای دسترسی ربات‌ها به آن صفحه ساخته‌ام که بتوانند آن صفحه را ایندکس (ذخیره صفحه در دیتابیس گوگل و نمایش در نتایج) کنند.

وب سایت ها دارای یک ساختار خطی نیستند. یعنی به این شکل نیست که برای سئو کردن هر کلمه در گوگل یک صفحه جداگانه بسازید، کمی متن در آن نوشته و منتظر باشید که به صفحه اول برسید.رخی از کلمات سایت شما باید در صفحات دسته بندی سئو شوند. به عنوان مثال،اگر شما یک سایت فروش محصولات دیجیتال هستید، نمیتوانید صفحه “خرید موبایل”را با مقاله و متن سئو کنید. این صفحه ای است که باید روی یک دسته بندی از محصولات موبایل شما سئو شود.

3. فایل robot.txt

یک فایل متنی است که در هاست وب‌سایت قرار دارد. این فایل دستورالعمل‌هایی دارد که موتورهای جستجو برای ایندکس کردن صفحات سایت به آن احتیاج دارند. ربات‌ها در گام اول برای کراول کردن وب‌سایت‌ها، فایل robots.txt یا «پروتکل حذف ربات» (Robot Exclusion Protocol) را بررسی می‌کنند. در واقع با استفاده از همین فایل است که به موتورهای جستجو می گوییم کدام صفحاتمان را ایندکس کنند و کدام را نکنند.

برای بررسی این فایل، در مرورگر بعد از نام دامنه‌ سایت خود، عبارت robots.txt را وارد کنید. در اینصورت خواهید دید که این فایل در چه وضعیتی قرار دارد.

به صورت پیش‌فرض وردپرس فایل robot.txt را برای وب‌سایت شما می‌سازد.برای فعال کردن یاغیر فعال کردن  ایندکس سایت ؛ کافی است به بخش تنظیمات وردپرس بروید، سراغ گزینه خواندن رفته و تیک گزینه‌ای که در پایین می‌بینید را حذف کنید:

ایندکس کردن محتوا

باتوجه به این که بودجه کراول شما محدود است و نمی‌خواهید آن را صرف داده‌های کم‌اهمیت بکنید.برای بلاک کردن ربات‌های خاص یا حذف صفحات با محتوای غیرضروری از فهرست کراول و ایندکس، می‌توانید از فایل robots.txt استفاده کنید.اگر می‌خواهید دسترسی ربات‌های خاصی را برای ایندکس کردن وب‌سایت خودمحدودکنید، می‌توانید با استفاده از تگ «noindex» این کار را انجام دهید.

4. صفحات 404 و لینک‌های شکسته

صفحات 404 صفحاتی هستند که محتوای آن به طور کامل حذف شده‌ است و آدرس آن تبدیل به یک صفحه 404 میشود در ادامه هر لینکی که از وب‌سایت شما به صفحات 404 سایت داده شود؛ یک لینک شکسته است که این موضوع به شدت برای سئو سایت مضر است.

در این حالت است که باید از ریدایرکت کردن صفحات استفاده کنید. با ریدایرکت  (ریدایرکت 301) کردن یک آدرس، کاربران و ربات های موتور جستجو بعد از ورود به آن، به صورت خودکار به صفحه مورد نظر شما، که میتواند صفحه مرتبط به آن یا صفحه اصلی سایت باشد، منتقل میشوند.

5. سایت مپ (sitemap )

نقشه‌ سایت یا sitemap  همانند فایل روبوت یک فایل شامل کدهای XML است که در هاست وب‌سایت قرار می‌گیرد که برای موتورهای جستجو مانند یک نقشه راه عمل می‌کند و آدرس تمام صفحات سایت را به آنها معرفی می‌کند. با کمک این لیست از صفحات سایت، دیگر موتورهای جستجو در هنگام ایندکس کردن، هیچ محتوای مهمی را از قلم نمی اندازند.در اصل سایت‌مپ فایلی است که لینک همه صفحات و‌‌ب‌سایت درون آن قرار می‌گیرد.

فعال کردن سایت مپ باعث افزایش سرعت ایندکس سایت توسط ربات ها میشود.به عنوان یک راهکار ساده با استفاده از افزونه یوآست سئو یا رنک مث سئو به صورت خودکار سایت مپ را می سازند ، بارگذاری و بروزرسانی میکنند. به آدرس example/sitemap.xml بروید (به جای example آدرس سایتتان را قرار دهید) و مطمئن شوید که سایت مپ بارگذاری شده باشد.

6. جلوگیری از وجود صفحات تکراری (duplicate content)

ممکن است شما هم در سایت خود صفحات مشابه با URL های متفاوت داشته باشید. مثلا سایتی فروشگاهی دارید که مدل ها یا رنگ های مختلفی از یک محصول را ارائه می دهید. این صفحات قطعا جز در چند مورد محتوای یکسان دارند.شاید کاربران متوجه تفاوت این صفحات بشوند اما مشکل اینجاست که ربات های گوگل این تفاوت را درک نمی کنند و آن صفحات را محتوای تکراری درنظر می گیرد. همانطور هم که می دانید گوگل اصلا از محتوای تکراری خوشش نمی آید.

راه حلی که خود گوگل برای این مشکل تعیین کرده، استفاده از تگ کنونیکال است. با کمک این تگ شما می‌توانید به گوگل بفهمانید که از میان صفحات تکراری در سایتتان، کدام یکی نسخه اصلی است واز سردرگمی ربات ها در انتخاب محتوای اصلی جلوگیری کنید.

7. استراکچر دیتاها (structured data‌)

یکی از بخش‌های مهم سئو فنی استفاده از استراکچر دیتاها یا داده‌های ساختاریافته است. استرکچر دیتا ها به کدهایی گفته می‌شود که شما در قالب وب‌سایت خود قرار می دهید تا موتورهای جستجو بخش‌های مختلف سایت شما را بهتر درک کنند.به طور عادی، گوگل به کمک یک‌سری الگوریتم و فاکتورهای از پیش تعیین‌شده تشخیص می‌دهد که محتوای وب‌سایت شما چقدر باکیفیت است.

 مثلاً با بررسی چگالی کلمه کلیدی، وجود کلمات مرتبط، تصاویر و… در متن محتوا می‌فهمد که صفحه شما چقدر برای بودن در نتایج اول لیاقت دارد؛ اما به طور کلی توانایی تشخیص محتوای خود صفحه را ندارد.اگر شما از کدهای استراکچر دیتا در برنامه‌نویسی وب‌سایت کمک بگیرید، گوگل محتوا را بهتر درک کرده و در ازای زحمتی که می‌کشید؛ علاوه بر بر افزایش اعتبار، نحوه نمایش سایت در نتایج را هم تغییر می‌دهد. به عنوان مثال به تصویر پایین نگاه کنید:

نمایش قیمت، ستاره و… در نتایج گوگل یکی از  مزایای استفاده از کدهای استراکچر دیتا است. معمولاً بخشی از structured data‌ ها توسط افزونه‌های سئو به وب‌سایت اضافه می‌شوند و برخی دیگر باید توسط یک برنامه‌نویس یا متخصص سئو در سایت قرار داده شوند.

اسکیماگذاری سایت

اسکیما (Schema) فرمی از استراکچر دیتا است؛ به زبان ساده‌تر اسکیما یک زبان مشترک است که توسط چندین موتور جستجوی بزرگ ایجاد شده است و حاوی یک نشانه گذاری استاندارد برای استراکچر دیتاهاست که موتورهای جستجو قادر به درک آن هستند.این کدها به ربات های موتور جستجو توضیح میدهند که هر صفحه از سایت شما چه نوع صفحه ای (مقاله، برگه، محصول و…) است و همینطور توضیحات دیگری که در نهایت باعث شناسایی بهتر سایت توسط ربات ها و سئو بهتر آن میشود.

  • اسکیماگذاری در سایت به عنوان یک فعالیت ضروری در سئو شناخته نمیشود اما انجامش باعث بهبود سئو و تجربه کاربری می شود.

8. URL صفحه‌ها را ساختارمند کنید !

گوگل به زیبایی و کوتاه بودن آدرس صفحات سایت شما هم اهمیت می‌دهددر نتیجه یکی دیگر از فاکتورهای سئو تکنیکال، موضوع آدرس صفحات می باشد. url مناسب باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • بهتر است کوتاه باشد و در آن از حروف بی‌معنی استفاده نکنید.
  • از کلمه کلیدی به فارسی یا انگلیسی (ترجیحا انگلیسی) در URL استفاده کنید تا ربات ها بهتر محتوای صفحه شما را متوجه شوند.
  • برای جدا کردن کلمات به جای فاصله از (-) استفاده کنید.
  • در نوشتن url تنها اعداد و حروف کوچک را به کار ببرید.

9. امنیت سایت و گواهی SSL !

گوگل نسبت به امنیت وب سایت‌های سطح وب به شدت حساس است.در اصل اگر وب‌سایت شما هک شود و گوگل آن را بفهمد، باید در مدت زمان کوتاهی منتظر کاهش رتبه‌های آن باشید. علاوه بر کاهش خودکار رتبه‌ها، گوگل در نتایج هک شدن وب‌سایتتان را برای کاربران هم بازگو می‌کند تا آنها وارد سایتتان نشده و عملاً یک برندسازی منفی برایتان شکل می‌گیرد.

برای افزایش امنیت سایت بهتر است موارد زیر را حتماً رعایت کنید:

  • هاست خود را از یک شرکت معتبر و مطمئن خریداری کنید
  • سیستم مدیریت محتوای سایت را از منابع اصلی بگیرید
  • یک رمز عبور قدرتمند داشته باشید و به هر کسی ندهید
  • سطح دسترسی را برای افراد مشخص کنید و به اطلاعات مهم فقط صاحب سایت دسترسی داشته باشد.
  • برای سایتتان گواهی امنیتی ssl بگیرید که در بخش بعد توضیح می‌دهیم که چیست
  • از سیستم عامل و نرم‌افزارهای معتبر و اصلی استفاده کنید

پروتکل امنیتی ssl

این پروتکل همان چیزی است که باعث میشود آدرس سایتتان از http به https تغییر کند ، در این حالت علامت قفلی هم در کنار آدرس سایت‌ها دیده می‌شود. از سال ۲۰۱۷ به بعد گوگل تمام سایت ها را ملزم کرد که از گواهی SSL استفاده کنند تا امنیت سایت ها بالا برود و از سرقت اطلاعات جلوگیری شود.

در صورت نداشتن ssl ، کاربرانی که قصد ورود به سایت را داشته باشند با ارور سایت ناامن (unsafe site) روبرو میشوند و گوگل از ورود کاربران به سایتتان جلوگیری می‌کند و این موضوع به شدت برای سئو سایت مضر است.

اگر قصد فعالسازی آن را دارید؛ باید به پشتیبانی هاستینگ خودتان پیام بدهید تا شما را راهنمایی کنند؛ همینطور می‌توانید از مقالات رایگان آموزشی سطح وب کمک بگیرید.

 

10. لینک‌های بردکرامب (Breadcrumbs)

بردکرامب یا نان ریزه، همان لینک ها یا مسیری هستند که در بالا یا پایین صفحات سایت،به کاربر نمایش می‌دهند دقیقاً الان در کدام نقطه سایت قرار گرفته اند.

همانطور که می‌بینید، بردکرامب از چند لینک داخلی ساخته شده. پس در مرحله اول به ایجاد یک ساختار لینک سازی در سایتتان کمک می‌کند و در مرحله دوم باعث بهینه سازی تجربه کاربران از کار با سایت شما می‌شود.برای فعال سازی بردکرامب در وردپرس میتوانید از افزونه های مختلفی استفاده کنید.از جمله این افزونه ها عبارتند از افزونه breadcrumb و همینطور خود افزونه yoast seo

11. خطاهای سرچ کنسول

سرچ کنسول اطلاعات به شدت مهمی در مورد وب سایت شما و خطاهای داخلی اش ارائه میکند. این خطاها در مورد سرعت سایت، صفحاتی که ایندکسشان دچار مشکل است، صفحات 404 و… هستند. بنابراین هر از گاهی به سرچ کنسول وارد شده، سراغ بخش Coverage و همینطور Enhancements بروید.

12. صفحات ریسپانسیو و متناسب با موبایل

واکنشگرا بودن (Responsive) به این معناست که کاربران با تمام ابزار‌ها مثل موبایل، تبلت و.. سایت شما را راحت‌ مشاهده کنند.گوگل سایت هایی که برای موبایل ریسپانسیو نباشند را در نتایج جستجو با موبایل نشان نمی دهد یا رتبه آنها را به شدت پایین می آورد. پس سعی کنید از قالب‌‌های استاندارد و واکنشگرا برای سایت خود استفاده کنید.برای اطمینان از این موضوع میتوانید به ابزار mobile friendly گوگل مراجعه کرده و مطمئن شوید که سایتتان از نظر گوگل هم یک وب سایت بهینه است.

13. فرمت AMP برای تجربه بهتر کاربری

و در نهایت آخرین قدم از سئو تکنیکال سایت، amp کردن صفحات است. پیاده سازی این موضوع هم مثل اسکیما، الزامی نیست اما میتواند به یک نقطه مثبت سئو سایت شما تبدیل شود.AMP فرمتی است که گوگل آن را ارائه داده تا به شما کمک ‌کند وب سایت خود را در گوشی های هوشمند به بهترین شکل ممکن برای کاربران نشان دهید.

شما با amp کردن یک صفحه از سایت خودتان (که به کمک کدنویسی یا افزونه های وردپرسی انجام میشود) آن صفحه را در دیتابیس گوگل ذخیره میکنید. به این صورت کاربران موبایلی بعد از مشاهده اش در نتایج و کلیک روی آن، در زمانی کمتر از 1 ثانیه وارد سایت گوگل و در اصل صفحه شما میشوند.

amp کردن صفحات سایت روی تجربه کاربری تاثیر مثبتی دارد و به سئو هم کمک میکند. در صفحات جستجو، صفحات amp شده را با یک آیکون فلش مانند مشاهده میکنید.

دقت کنید که amp برای همه صفحات قابل اجرا نیست. مثلا صفحاتی مثل صفحه خرید که دارای دکمه های زبان js هستند، در صورت amp شدن قابلیت خود را از دست میدهند. بنابراین قبل از اجرای آن، تحقیقات لازم را در موردش داشته باشید.

کلام آخر

سئو تکنیکال موارد ساختاری و فنی بسیاری را شامل می شود که در بهبود عملکرد سایت و افزایش رتبه و اعتبار آن نزد گوگل تاثیر گذار است. اما انجام دقیق هر کدام از آنها نیاز به تخصص دارد. در نتیجه به شما پیشنهاد می کنم قبل از به کار بردن هر تکنیکی در سئوی تکنیکال با یک متخصص سئو مشورت کنید تا مشکلی برای سایتتان ایجاد نشود و با افت رتبه مواجه نشوید.

اگر تصور میکنید قسمتی از متن به صورت مفهومی توضیح داده نشده و سوالی در موردش دارید، سوال خودتان را در بخش نظرات مطرح کنید. با کمک سوالات شما من میتوانم نقاط ضعف مقاله را پیدا کرده و در بروزرسانی های بعدی آنها را رفع کنم. با آرزوی موفقیت.

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *